Seite:Duerer Underweysung der Messung 161.jpg

aus Wikisource, der freien Quellensammlung
Fertig. Dieser Text wurde zweimal anhand der Quelle korrekturgelesen. Die Schreibweise folgt dem Originaltext.

.g. wo dann die aufrechten linien .2.3.4. durch schnyten werden / setz .b.c.d. so ist .a1. die seiten des eynfachen .b2. des zwifachen .c3. des dryfachen .d4. des vierfachen cubi leng / vnd halten sich geleich zuosamen / wie die seyten der kleynen cuborum / diß alles ist zuo vill dingen nutz / dann damit mag man alle ding recht vnd ordenlich vergroessen / das sie jr proportion behalten. Wie du solichs hernach sihest aufgerissen.

47

Aber ein ander meynung durch die du die cubos albeg duppel groesser oder halb minder gegen einander machen magst / du must aber for zwen haben die duppel gegen einander gemacht sind.

Dem thuo also.

Setz ein aufrechte lini .a.b. daran setz der egemelten peder cubus seyten das sie aneinander anrueren / vnd das der groesser oben der kleineren vnden ste / des oberen zwei fordre eck die an der lini .a.b. stend seyen .c.e. aber die anderen zwey herdan seyen .d.f.[1] aber des kleinerenn vnderen cubi forderen zwey eck bezeychen an der lini .a.b. mit .g.i. aber die eusseren zwey mit .h.k. Nuon zeuch die zwey eck .f.k. mit einer geraden lini zuosamen / vnd darnach gerad vbersich so weyt du wild / da setz ein .r. darnach vndersich piß an die lini .a.b. da setz ein .z. so du nuon auß dem eck .d. ein gerade lini zeuchst in den punkten .z. so schneid sie durch die zwo seyten vnden der zweyer cuborum / so du aber mit diser schlemen lini vbersich ferst piß zuo end .x. darauß wird der gebrauch zuo der ergroesserung des cubi genumen / aber vndersich herab die verkleinerung / das mach also / Erstlich oben hinauß zeuch die zwerch lini des cubi .c.d. piß an die schlem lini .z.r. da setz ein .l. Darnach far mit einer aufrechten lini auß dem .l. vbersich an die lini .z.x. da setz ein .m. Darnach schleuß ein cubum .c.l.m.n. der helt zwey mal so vil innen als der cubus .c.d.e.f diß steyget so oft im dupliren vbersich als du es machen kanst / wirst das gewiß vnd gerecht finden. Aber vndersich herab macht sich der cubus alweg vmb das halbteyl kleyner / das weret schier piß an den spitz .z. vnd diß

  1. Vorlage: seyend .f.