| Eucharius Rößlin: Der Swangern frawen vnd hebammen roszgarten | |
|
|
vor dem vierden vnd nach dem sybenden monat / Vnd ob es aber not thet die frawen zuo purgieren / das doch on merklich vrsach nit beschehen soll / so wer es minder sorglich noch der frucht schedlich / zwüschen dem vierden vnd sybenden monat / also das solichs beschehe bescheidenlich mit subtyler vnd senffter artzney / als Ipocras spricht. ¶ Der frawen mißlingt auch gewonlichen so sie ein groß ruor anstosset. Dann Ipocras spricht / Welche fraw schwanger ist / vnd ein grossen durchlauff des stuolgangs hat / da bey ist ein sorg das ir mißlingt / das sol man also verston von einem yeglichen grossen durchlauff / der langwyrig an einer magern frawen ist. Wann das bluot der frawen mindert sich / vnd würt die fraw bekrenckt / damit die frucht genöt würt zuo vßgang / mangel halb der speiß. ¶ Me mißlingt der frawen so sie sich vyl erbricht vnd vnwillet. Dann Auicenna spricht / das erbrechung vnnd die not im erbrechen macht die frawen mager / verzeren sie / vnd brechend villicht die band der geburt / durch vberflüssige bewegung im erbrechen. ¶ Item der frawen mißlingt die grossen hunger lydet / oder mit einer schweren scharpffen kranckheit beladen[WS 1] ist. Darumb so spricht Ipocras / Welche fraw schwanger ist vnnd felt in ein grosse kranckheit / das ist tödtlich / als die pestilentz / brust geschwer / der schlag / hinfallender siechtag / vnd das hart scharpff fieber. ¶ Auch mißlingt den frawen von grosser füllerey / die das kindt in muoter leib erstecket / vnd dem kind sein speiß vnfuorig macht / dann vberige füllerey mag die natur nit verdauwen noch guot bluot machen / da von das kind gespeißt soll werden.
¶ Item den frawen mißlingt darumb das das kind vast blöd vnd kranck ist / von innwendigen oder vßwendigen sachen die es krencken oder gantz tödten / darumb die bermuoter beschwert würt / vnd sich vnderstadt daz kind vßzuotreiben
Anmerkungen (Wikisource)
- ↑ Vorlage: be / laden
Eucharius Rößlin: Der Swangern frawen vnd hebammen roszgarten. Steyner, Augsburg 1513, Seite 60. Digitale Volltext-Ausgabe bei Wikisource, URL: https://de.wikisource.org/w/index.php?title=Seite:Der_Swangern_frawen_vnd_hebamme_n_roszgarte_n.pdf/66&oldid=- (Version vom 6.5.2025)